Tillbaka till rutiner – matlagning 

img_9231-1

 Jag är tillbaka till mina vardagliga rutiner efter julledigheten och semestern. Som alltid är det tungt att ställa om till det höga tempot på hemmaplan, men efter tre arbetsdagar är jag varm i skorna och redo för vårterminen! 

Rutiner i Villa Börjesson innebär bland annat matlagning efter träningen på kvällarna. Vi äter tillagad middag kl. 21:10 varje kväll, för att vara exakt. Det är oftast jag som står bakom spisen eftersom jag kan reglera min crossfitträning medan Johan har handbollstider att passa. Vår kvalitetstid börjar efter 21:00, och jag älskar våra kvällar!  Med andra ord är vi inte i säng förrän midnatt. 

Precis som många andra, kickar vi igång det nya året med att äta hälsosam och näringsrik mat. Det gör vi i för sig för det mesta men efter vår semester är vi ”mätta” och behöver återgå till våra tillagade och nyttiga middagar. Ett nytt år blir en slags nystart på saker och ting i livet för många och även hemma hos oss. Några veckor framöver satsar vi på relativt enkla middagar utan några tillsatser. 

Vad äter vi, undrar ni säkert? Först och främst vill vi att tillagningen ska vara snabb och enkel. Vi satsar på kyckling, fisk & nötfärs (5%) som proteinkällor, bönpasta, sötpotatis/potatis/rotfrukter som kolhydratskällor och kokosolja, avokado och nötter som fettkällor. Att steka kycklingfilé och bönor (endast värma), koka bönpasta tar maximalt 15 minuter. Simpel as that, och vi tycker det är så himla gott! 

Om några veckor kommer vi återgå till mer matlagning och innan dess gör jag upp recept för veckodagarna. Betydligt enklare att äta hälsosammare och man slösar inte pengar på massa onödigt när man håller sig till ett schema. 

Hur kickar ni igång det nya året? 

Inlägget Tillbaka till rutiner – matlagning  dök först upp på Dajana Börjesson.

Källa:
Tillbaka till rutiner – matlagning 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

HTML tags are not allowed.