Taking care of my body, are you?

Åtta friska och härliga träningar på fyra dagar sätter sina spår i kroppen och därför är det viktigt ta hand om den för att påskynda återhämtningen om jag ska svara kry imorgon. Tänk att få kunna ägna hela sin vardag åt det man älskar mest här i livet? Det är en dröm att kunna utföra en sport professionellt och inte behöva arbeta samtidigt. Många kontrar med att förr eller senare uttråkas man utav det och önskar mer ”fritid” och att inte behöva ha en sådan strukturerad vardag. Tjaee, allt har sina för- och nackdelar. Jag trivs just nu på mitt lediga sportlov för då kan jag gasa i träningen.

I dag kände jag på tyngdlyftningen men inga tunga vikter på skivstången utan mestadels blev det fokus på teknik. I en timme arbetade jag med andra kvalitativa övningar som draken, snatch, frontböj och lätta RDL.

Innan dess fick jag mjuka upp mina stela muskler med TriggerPoint-kitet och som väntat gör de ett under! Snacka om att Soleus behövde rejäl ompyssling. Efter tio minuter med kitet är min halva uppvärmning gjord och jag är redo för träningen. Återhämtningen och den aktiva vilan är minst lika viktigt som den praktiska träningen för att kunna upprätthålla ständig intensitet och framförallt kvalité utan skador under en längre period. Skador som orsakas av fysiskt våld vållat av någon annan är tyvärr inget som vi idrottskvinnor-och män kan göra något åt. MEN vi kan alltid ta hand om våra skador så fort de inträffar för att påskynda återhämtningen eller läkningsprocessen. När det gäller den biten slarvas det oerhört mycket och ibland chockas jag av hur elitidrottare nonchalerar den fasen. Kroppen är fantastisk på det sättet att den kan läka av sig själv utan hjälpmedel och än förvånas vi ibland av vissa läkningsprocesser, men långt ifrån alla skador kan läka av sig själva. Därför heter det ”aktiv” vila och ”aktiv” återhämtning. I stundens hetta tex. under en match glömmer man bort att efter de minuterna som är kvar på klockan ska du återgå till träningen och spela flera matcher, säsongen är lång. Linda och lägg ett rejält tryck lårkakan direkt och vänta inte till efter slutsignalen, samma gäller vid stukningar i fotlederna. De första minuterna kan vara avgörande för hur länge du är borta från din träning, och ibland handlar de om veckors skillnad beroende på hur du agerar de första minuterna.

Nu kommer jag bort från ämnet (som vanligt) men det jag ville förmedla är betydelsen av den aktiva återhämtningen, vilan och framförallt uppvärmningen om kroppen känner sig stel och sliten. Jag föredrar att man alltid är noga med ovanstående och inte slarvar när kroppen känns kanon och allt går över förväntan. Kroppen ska hålla i många år framöver, man kan inte tänka ”jag är ung, det händer inte mig” eller ”det är inte så noga, det löser sig”. Jag kan berätta att det sällan gör det om man inte själv engagera sig och lyssnar på kroppen. Lätt att vara efterklok och alla har vi slarvat någon gång i omhändertagandet av vår kropp eller ignorerat signalerna men därmed är det inte sagt att det är för sent att göra något åt det! Tänk på det nästa gång du skadar dig eller inte känner att kroppen är på topp, finns oftast en anledning till det.

Any way, andra passet för dagen gick bra, intensitet på handbollsträningen var på en perfekt nivå innan lördagsmatchen. Inga konstigheter med knät i dag heller men jag ska tejpas imorgon i alla fall. Fyra matcher kvar av säsongen och sedan ska det firas förhoppningsvis!:)

Jag hade som vanligt ett givande och roligt klientmöte med grymt duktiga cyklisten Katarina som går in i en ny fas av sin träning, explosivitet! Vi vill ju överföra hennes råstyrka och stabilitetsträning som hon har lagt krut på under försäsongen ut i pedalerna. Hennes tre nya träningsprogram som jag har tagit fram är mer grenspecifika och TRX Suspension Training är en av hennes pass, underbart! Jag har haft Katarina som klient snart i ett halvår och jag ser hela tiden utvecklingen och hon sporras av utmaningar mer och mer. Dont you just love that? Hennes säsong drar igång i maj och vi är förväntansfulla och jag tror på att Katarina kommer vara bättre än någonsin!:)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

HTML tags are not allowed.