Sportlov = träning

Sportlovet är nu förbi och jag är tillbaka till jobbet med blandade känslor som alltid efter ett lov. Bortskämd med sovmorgon, träningar, en hel del fritid och allmän avkoppling talar sitt tydliga språk för hur mycket jag uppskattar de olika loven. Mitt fokus under sportlovet har varit träning och träningsdagboken har använts flitigt. Jag ångrar dock att jag inte fick med Rip Trainern men det får bli ändring på det. Snart är dessutom handbollssäsongen över och jag har redan börjat fundera över träningsupplägget, det finns alltid saker och ting som behöver förbättras.
Så här har mitt sportlov sett ut träningsmässigt:

Lördag 18/2:
Pass 1) gym 75 min- körde igenom hela kroppen ordentligt
Pass 2) crossfit hemma 35 min (använde skivstången och kettlebell)

Söndag 19/ 2: VILA – träningsvärk ett faktum

Måndag 20/2:
Pass 1) gym 70 min (fokus rygg, bröst & mage)
Pass 2) handbollsträning 90 min

Tisdag 21/2:
Pass 1) gym 60 min (fokus rehab ben + armar)
Pass 2) Löpning 4 km 20.20 min (första löppasset på fyra veckor, varit sjuk så jag fick känna efter)

Onsdag 22/2:
Pass 1) Intervallöpning 6 x 400 på ca 90 % av den maximala hjärtfrekvensen med 70 -90 sekunders vila mellan intervallerna. (uppvärmning 10 minuter jogging + 5 minuter nedjogging)
Pass 2) Handbollsträning 90 min

Torsdag 23/2:
Pass 1) Lätt tyngdlyftning framförallt stöt, knäböj, snatch, RDL. 50 min
Pass 2) Handbollsträning 90 min (bra intensitet på träningen)

Fredag 24/2:
Pass1) träning på Breeze Fitness – fokus överkropp + TRX 60 min

Lördag 25/2: MATCH vinst 42-12, speltid ca 45 minuter, 8 mål. Kändes bra defensivt och bra offensivt i 1:a halvlek. En aningen passiv i andra halvlek offensivt. Överlag godkänt. Viktigt var att knät händes okej men jag gick inte hundra i duellerna som jag brukar göra.

Söndag 26/2: VILA

Träningsschemat framöver innehåller följande:
– 3 st handbollspass á 90 minuter
– 2 st pass med tyngdlyftning á 60 minuter
– 2 – 3 st gympass á 60 -75 minuter
– 2 löppass (främst intervallöpning) 20 – 45 minuter

TRX och Ripen finns med i mitt träningsschema också och det lägger i emellanåt när ändringar sker, exempelvis när jag byter ut ett gympass mot ett hemmapass.

Alla veckor ser inte likadana ut som till exempel i dag kände jag att kroppen behövde vila men jag skulle egentligen tränat på gymmet. Man måste våga vila kroppen. Imorgon är det istället två träningspass som väntar. Nu ska jag praktisera den metoden (vila) för det är dags för sängen.

Natti natti!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

HTML tags are not allowed.