Snabb återhämtning – ett måste!

Vilken fantastisk dag gott folk! Jag lyser upp så fort solstrålarna tittar fram, kändes som en riktig sommardag! Faktiskt min första sedan jag gick på semester förra onsdagen. Jag har jobbat så hårt sedan dess med F.I.T (många nya klienter) vilket jag älskar men samtidigt fick jag  försmak av vad som väntar mig nästa vecka. Längtar!

Träning ute i naturen i förmiddags, två fotbollsmatcher i stekande sol samt chill på balkongen under kvällsolen var precis det jag behövde. Vi tog oss en välbehövlig och lång powernap på kvällen vilket sedan gav mig energi för dagens andra träningspass. Oh my god, vilket pass jag snickrade ihop här hemma! I 65 minuter utan någon direkt vila (pustade självklart ut emellanåt) gasade jag på med mina fria vikter, skivstång, Kettlebell och pilatesbollen. Jag har dessutom relativt höga vikter hemma som ger mig fördelen att kunna träna tungt i vissa övningar, underbart!

Efter en sådan här träning med ”smått” skakande ben måste jag påskynda återhämtningen för att kunna träna dubbelt imorgon igen. Genom att skifta mellan kallt (då menar jag iskallt) och varmt (hett) vatten på muskulaturen i duschen ca 5 – 10 minuter ger mig ökad blodcirkulation/blodtillförsel. Detta i sin tur tillsammans med lite massage efteråt bidrar till att kroppen återhämtas snabbare, muskelsmärtan blir lägre, jag känner mig mycket fräschare samt att eventuell träningsvärk minskar. Det kan liknas vid isbad som jag skrev om för ett bra tag sedan, inlägget hittar ni HÄR. Effekten är ungefär densamma och många elitidrottare använder sig av dessa metoder för att kunna träna så intensivt och hårt som de gör. Inte en chans att en elitidrottare skulle vänta 48 h mellan sina träningspass som är den ”traditionella myten” säger att vi borde göra. Passiv återhämtning, dvs. vila i 48 h är det sämsta sättet att påskynda återhämtningen, kom ihåg det! Sker ingen som helst påskyndning! Nåja, jag känner mig fräsch i framför allt benen för imorgon förmiddag väntar lågintensiv löpning igen på endast aminosyror för att kunna bryta PF mycket senare. Under kvällen väntar gym samt korta intervaller med Johan. I love it!

  20120701-034041.jpg  20120701-034033.jpg

 

20120701-034050.jpg  20120701-034056.jpg

 

Jag är verkligen en nattmänniska men jag borde gå lägga mig tidigare, Im tired! Imorgon är det EM-final, grillning hemma hos såklart! Ha en bra söndag allihopa!

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

HTML tags are not allowed.