Slarva inte med din uppvärmning!

img_7598


Det är ingen hemlighet att vi blir stelare med åren och att kroppen behöver ”väckas” lite extra innan vi belastar den på olika sätt. Sedan min tid som gymnast har det alltid funnits någon form av mobility i mina uppvärmningar, och nu när mina crossfitpass varar mellan två till tre timmar, är det extremt viktigt för min kropp att den är väl förberedd för vad komma skall. Sedan jag la handbollsskorna på hyllan (februari -14) har jag varit helt skadefri och det är jag tacksam för. Mina uppvärmningar varar ungefär 30 minuter och jag är övertygad om att övningarna jag utför, tillsammans med bra och klok programmering av min coach Daniel som gjort att min kropp mår så pass bra idag.

Varför ska du värma upp?

En bra och strukturerad uppvärmning förebygger skador och du presterar betydligt bättre under träning och tävling. Man ska alltid satsa på sportspecifika rörelser för att kunna förbereda kroppen på samma eller liknade rörelser. Vi vet att kroppstemperaturen stiger och i samma veva förbättras nervernas förmåga att sända signaler till musklerna. Lederna smörjs, d.v.s. ledvätska blir hal och rörelserna blir mer smidiga och lättare att utföra. Det är några av fördelarna med uppvärmning.

ROMWOD – Range of motion workout of the day

Något som har blivit populärt och uppskattad av oss crossfittare är ROMWOD. Gå gärna in och läs om ”Range of motion” om ni inte redan vet vad det innebär. Många utför detta som ”aktiv vila” men också i uppvärmningen eller efter träningen. Det släpps nya övningar varje dag som man kan prenumerera på och jag vet att alla som använder detta frekvent i sin träning, har fått betydligt bättre rörlighet, de presterar mer och mår allmänt bra av det. Egentligen är ROM inte ämnat för uppvärmning eftersom det inte värmer upp dina muskler men du kan alltid lägga in några övningar och sedan fortsätta uppvärmningen med dynamiska rörelser. Jag tjatar ofta på mina klienter att lägga lite mer krut på ledrörlighet för att kunna optimera deras träning och jag märker skillnad efter endast några veckor. Gör ni det också!

 

Andra träningspasset för idag bestod mestadels av rörlighet och coreträning i mitt egna gym.

Inlägget Slarva inte med din uppvärmning! dök först upp på Dajana Börjesson.

Källa:
Slarva inte med din uppvärmning!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

HTML tags are not allowed.