Sänk din vilopuls och lev längre!

Ditt hjärta slår cirka 100 000 gånger per dag eller mer än 2700 000 000 gånger under ett normalt liv. Varje gång du sänker din vilopuls med 10 slag per minut kan du leva ett år längre!
Enligt en studie med nästan 15000 deltagare, s.k. Österbrostudien pekar på en tydlig korrelation mellan livslängd och vilopuls. Och din vilopuls kan du arbeta för att förbättra! Tumregeln är att du som otränad kan sänka din vilopuls med ett slag i veckan under ca 10 veckors regelbunden motion (löpning, rodd, cykling osv).
En vilopuls är således lika med flera år extra för att njuta av livet! Dock är det fortfarande en öppen fråga om det är vilopulsen eller fysisk aktivitet, som är orsaken. Pulsen stiger under träning och det kan mycket väl vara så att det är det som är hälsosamt för oss.
För att få ner vilopulsen måste du träna regelbundet med en viss intensitet, och vi vet att denna form av träning har en positiv effekt på kroppens organ. Det kan därför antingen vara själva processen eller slutresultatet, den lägre pulsen, eller kanske kombinationen?
Man kan säga att vilopulsen ”skvallrar” om vilken form du är i. Ju lägre den är, desto bättre kondition är du i. Då är frågan inom vilket intervall ska vi ligga på? En vältränad person har en puls mellan 50 – 60 slag per minut men den genomsnittliga vilopulsen är mellan 70 – 90 slag per minut. En otränad person kan mycket väl komma upp i 100 slag per minut i vilopuls.
Kom ihåg att aldrig jämföra vilopuls med andra människor! Två personer som har samma kondition kan ha en vilopuls som varierar med 10 – 15 slag per minut! Vilopulsen är dessutom delvis genetiskt och den biten kan vi aldrig påverka!
Däremot om din vilopuls är ovanligt hög än normalt, kan det tyda på att du antingen har drabbats av sjukdom (infektion i kroppen) eller är på väg att överträna, och att kroppen behöver vila för att återhämta sig efter träning. Att ta vilopulsen under det vakna dygnet kan ge missvisade svar. Som idrottslärare är jag igång en hel del under dagen och pulsen varierar och det hjälper inte ibland att vila 15 minuter, pga t.ex. stress osv.
Hur mäter du din vilopuls?
Du mäter din vilopuls antingen på handleden eller på halsen. Räkna pulsslagen under 10 sek och multiplicera med 6 för att få det slutliga resultatet. Få din partner att ta pulsen medan du sover, utan att väcka dig. Eller kan du ta pulsen när du vaknar och om du blir väckt av en väckarklocka kan pulsen gå upp en aning, vänta i 15 minuter och ta pulsen sedan.
Jag rekommenderar att du gör detta i en vecka och räknar ut snittpulsen!
Jag har provat min pulsklocka under natten senast i fredags och jag fick en genomsnittlig puls på 56 slag per min. Jag låg i sängen och kollade på tv ett tag innan jag släckte och då var pulsen nere på 52 slag per minut. Det kan ju vara så att man drömmer om saker som får pulsen att rusa iväg. Därför är det kanske bättre att ta vilopulsen på morgonen. 
Så vad väntar ni på? Räkna ut er vilopuls!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

HTML tags are not allowed.