Rödbetsjuice innan tävling 

Flera forskningsstudier har kommit fram till samma slutsats som faller mig i smaken, nämligen att rödbetsjucie ökar prestationsförmågan. Det här är ingen nyhet direkt utan ämnet har varit på tapeten ett tag. 

Studierna visar att nitratet som finns i rödbetan som kroppen omvandlar till nitrit, förbättrar prestationen nästan lika mycket som det farliga och förbjudna dopningspreparatet EPO. 

Vad händer i kroppen? 

Försökspersonerna fick i så mycket nitrat som det finns i 5 dl rödbetsjucie om dagen i sex dagar. De ökade sin prestationsförmågan med mellan 5-10 % vid lågintensiv träning och hela 15-20 % vid högintensiv träning. Det som händer i kroppen är att syrekostnaden vid lågintenisv träning sänks och att tiden till utmattning under högintensiv träning förlängs. I praktiken innebär det att vi crossfittare kan hålla ett högt tempo en längre tid vilket vi alla önskar! Rödbetor är också bra mot högt blodtryck och skyddar mot hjärt-och kärlsjukdomar. 

Få bästa effekt

Du kan antingen dricka ca 5 dl rödbetsjucie eller äta 300 gram tillagade rödbetor i ugnen om dagen för att få dig rätt dos för den optimala prestationshöjningen. Hälsokostbutikerna erbjuder också koncentrerad rödbetsjucie som säljs i små shots. 

1. Juicen ska intas ca 1-3 timmar före din träning varje dag, 5-6 dagar innan din tävling. Du för effekt redan under första träningspasset! 

2. Passar perfekt till träningsformer där du ligger på gränsen av din syreupptagningsförmåga. Fungerar självklart under lågintenisv träning också, exempelvis vid maratonlöpning. 

3. Viktigt i sammanhanget är att du inte borstar tänderna inom en timme efter rödbetsintaget. Är munhålan rensad på bakterier kan kroppen inte ombilda rödbetornas nitrat till den aktiva nitriten.

4. Att dricka ren rödbetsjucie är kanske inte det godaste men genom att tillägga citron och ingefära kommer smakupplevelsen bli betydligt godare. 

5. Viktigt att inte överdosera genom att dricka mycket rödbetsjucie varje dag, då nitrat kan vara giftigt i mycket höga doser. Det ska istället drickas innan viktiga tävlingar eller under tunga träningsperioder. Vi crossfittare gör ett visst antal tävlingar per år och vid de tillfällena är det alldeles utmärkt att toppa formen med rödbetsjucie. Jag har redan påbörjat min uppladdning inför nästa veckas tävling i Helsingsborg.

   
 Igår gjorde jag en supergod juice på rödbetor, morötter, apelsin, citron, ingefära och mynta. Minst sagt utsökt! 

Undvik att basera juicerna på frukt då fruktoshalten blir hög som i sin tur påverkar blodsockret. Använd exempelvis rödbetor, morötter, spenat osv. som bas. 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

HTML tags are not allowed.