Träning

Min filosofi inom träning är att träna så sportsspecifikt som det går för att bli en bättre atlet inom den specifika sporten. Jag är övertygad om att vi atleter kan bli ännu bättre inom våra egna sporter om vi gör rätt rörelser, förbereder kroppen för dem krav som ställs, är noga med träningsförberedelse, tränar upp dem svagaste länkarna, tränar rätt mängd, skadeförebyggande, arbetar med aktiv återhämtning, tar hand om eventuella skador som uppkommer, vilar i rätt mängd, har en bra kosthållning och mycket mer.

Funktionell träning

Även om du inte tillhör föreningslivet kan du motionera på egen hand och vi vet att motion tillsammans med god kosthållning skapar dem bästa förutsättningarna för ett längre och hälsosammare liv. Funktionell träning är skonsam för alla och studier visar att träningsformen motverkar stelhet samt svaghet. Vi blir knappast rörligare eller starkare ju äldre vi blir, tvärtom, vi måste träna hårdare för att behålla eller stärka den aktuella fysiska statusen.

Jag har allt mellan motionärer till elitidrottare som klienter och hjälper dessa atleter med deras olika målsättningar, alla är unika på sitt sätt och kräver specifika träningsupplägg.

Sjukgymnasten Pierre Johansson samt Leif Larsson, testledare och instruktör vid Riksidrottsförbundets utvecklingscentrum på Bosön, är männen bakom MAQ (Muscle Action Quality) och som jag använder mig flitigt av i mina träningsupplägg. Allt för många idrottare saknar viktiga grundläggande kvaliteter som kan komma att begränsa möjligheterna till en maximal prestationsutveckling. Varför presterar en del idrottare bättre efter rehabilitering än innan de skadade sig? Varför utvecklar inte alla aktiva sin kapacitet till fullo trots att så många lägger ner så mycket tid och energi på sin träning? Målet med MAQ är att utveckla den aktives funktionella rörlighet, styrka neuromuskulära kontroll utan att skada sig.

Träningsmetoder

personlig träning med dajana börjesson

TRX Suspension Training – m. Dajana Börjesson

Träningsmetoder som TRX Suspension Training och TRX Rip Trainer är en av mina favoriter! Med TRX Suspension Training använder du din egen kroppstyngd och gravitation för att framkalla styrka, balans, rörlighet, flexibilitet och stabilitet. Suspension Training gör att du kan träna hemma, på resande fot, på kontoret, gymmet eller varför inte linda det runt midjan och ta en löptur till skogen och linda redskapet runt ett träd och starta igång den bästa funktionella träningen?

Rip Trainer står för Rotation Integration Power och träningsredskapet är unikt i sig! Många atleter tränar tung styrketräning på gymmet som djupa knäböj, bänkpress, chins, och frivändningar men hur tränar de övergången från maxstyrkan till kraft? Svaret är Rip Trainer! Visste ni att 85 % av muskelfibrerna i magen är gjorda för rotation? De flesta idrotterna kräver rotation men hur många är det som tränar det? Hållning är nyckeln till allt! Med dålig hållning ökar skaderisken men däremot med bra hållning ökar prestationen! Att vara stabil (stabiliteten) är att kunna motstå en rörelse. Allting inom Rip Trainern handlar om att bibehålla den rätta hållningen, dvs. den atletiska genom hela utförandet. Det är just det som är svårt eftersom du hela tiden måste arbeta stabiliserande. Jag är självklart certifierad instruktör i TRX Suspension Training samt TRX Rip Trainer och kan garantera den bästa träningen!

Crossfit

Jag är frälst i crossfit! En träningsform som alla borde prova
oavsett ålder eller träningsbakgrund. Jag är utbildad Level 1
trainer i San José, USA. Crossfit innefattar tre stora
träningsområden, lyft (olympiska lyft), gymnastik och
kondition/uthållighet. Du blir stark, rörlig, uthållig och
bäst av allt, du ser resultaten väldigt tydligt då allting
är mätbart och utvecklande. Med hjälp av crossfit blir du en
så komplett atlet som möjligt!

personlig träning med dajana börjesson

Crossfit – m. Dajana Börjesson

Är du intresserad av Crossfit?

Kom gärna förbi Gripen Crossfit i Bulltofta och prova på ett pass hos oss. Vi, coacher tar väl hand om dig!

Bli klient

Vill du komma igång med din träning och ta den till en annan nivå, bli bättre inom din specifika sport eller få inspiration? Ta gärna kontakt med mig här, så hjälper jag dig!