Min tyngdlyftning

Om allt går som det ska väntar DM för mig i tyngdlyftning i oktober och tävlingen krockar inte med handbollen. Mitt mål är att kvala in till SM i december som går uppe i Uppsala den 15 december. Förra året klarade jag kvalgränsen men handbollen fick gå före SM. I min viktklass 63 kg-klassen var kvalgränsen 122 (tror jag) och då räknar man ihop ryck och stöt. Jag ryckte 52 kg och stötte 74 kg och det var efter endast 4 månaders träning som tyngdlyftare, mitt uppe i en handbollssäsong. Jag tränar på med mina träningspass och mitt mål är att slå fjolårets resultat och framför allt öka i stöten som är mitt favoritlyft.

Att träna tyngdlyftning skiljer sig en aning från traditionell styrketräning. Uppvärmningen är lång innan man går på de tunga lyften. När man tränar ryck och stöt gör man sällan fler än 3 reps per set. En tyngdlyftare ska inte öka i volym utan i styrka vilket fascinerar mig oerhört mycket! Du kan tävla i samma viktklass i flera år men lyfta tyngre och tyngre. För mig ligger alltså fokus på styrka och inte volym. Kom ihåg, bara för att du är stor innebär inte att du är stark! Sedan kan man mäta styrka på olika sätt, allting är relativt. Jag vill inte infinna mig i en situation där volymen begränsar mig i mitt idrottande, vilket är vanligt förekommande. Jag har nämnt det tidigare i ett inlägg, att jag strävar efter att vara en komplett atlet vilket för mig innebär att jag är bra i många moment och inte endast lyfter tungt på gymmet. För mig är det inte egentligen relevant om jag kan ta 100 kg i djup knäböj om jag inte lyfter mer 10 cm på handbollsplanen. Hur kan jag utnyttja de 100 kilona som jag kan ta inne på gymmet på handbollsplanen?

Nyckeln till framgångsrik genombrottsspelare är explosivitet enligt mig och eftersom jag främst är en genombrottsspelare tränar jag gärna explosiva övningar, hopp etc., och där kommer tyngdlyftningen in i bilden. Explosivare lyft som ryck och stöt existerar inte! Möjligtvis kan Rip Trainern mäta sig med de två lyften en aning som jag också tränar och är utbildad i (har inte tränat det på ett tag, får pressa in det i mitt träningsschema snart) annars är de i särklass bäst. Jag ser en fördel med att träna tyngdlyftning och så länge jag kan, kommer jag fortsätta med det. Träningen är dessutom grymt rolig!

Just nu har jag tre träningspass som jag alternerar mellan och ni får ta del av gårdagens pass, där fokus låg på stöt.

Det är sammanlagt 54 lyft i huvudmomentet, uppvärmningslyften upp till den angivna procenten är inte medräknat och inte heller själva uppvärmningen innan lyftningen. Minst 3 varv menas inte med att jag utför det här passet 3 varv utan de har att göra med mina andra pass. Lite komplicerat, I´ll leave it there. Imorgon väntar träningspasset med ryck i fokus samt handbollsträning.

Kvällen i övrigt spenderade jag ihop med Therese, Hanna och Ann-Sofie som bjöd på middag. Mumig mat och trevligt sällskap och vi snackade av oss minsann:) Vi saknade dig Johanna:) Älskar våra mysmiddagar och nästa gång är vi hos Therese.

Natti Natti/D

20120823-004342.jpg
Tyngdlyftningskorna är ändå rätt snygga:)

2 comments on “Min tyngdlyftning

  1. Mikaela on said:

    Grymt att du tyngdlyfter! Alla handbollsspelare borde göra det! (http://qaperformance.se./blogg/olympisk-tyngdlyftning-atletisk-prestation/ )
    Enjoy!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

HTML tags are not allowed.