MAQ – draken – videoklipp

Vill dela med mig en bra övning från MAQ (Muscle Action Quality), nämligen draken. En alldeles utmärkt övning där du tränar kroppskontroll och du aktiverar många muskler för att upprätthålla en bra balans. Viktigt att tänka på är att hålla höfterna parallella i det horisontala planet, dvs du vill inte få en höftrotation när du böjer dig ner.
Utgångspositionen är den att du står på lätt böjt ben och tyngden ska ligga på hälen. Spänn upp ryggen och sug in naveln så att ryggens linje är neutral. När du böjer dig ska det fria benet vara så sträckt som möjligt. Ju rakare benet i golvet är desto mer belastar du baksidan och tvärtom. När du väl har vikten ovanför ditt huvud ska du samtidigt upp på tårna och sträcka ut.
Jag föredrar att göra övningen utan skor eller med löparskor på. Fotledens muskler får arbeta oerhört mycket! För nybörjare rekommenderar jag 5 kg viktskiva, själv brukar jag använda 10 -15 kg.
När det kommer till balansövningar brukar det underlätta att fokusera blicken på en punkt (många tenderar att tappa balansen annars).
Bara till att testa!
Nu ska jag bege mig till gymmet och mitt andra träningspass för idag.
Bye bye!

One comment on “MAQ – draken – videoklipp

  1. Anonymous on said:

    hej dajana om man står på ett ben o inte har balans på den andra vad ska man göra för att få balans på dåda och du är jätte bra yusra<3

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

HTML tags are not allowed.