Kom i form med Anna Anka!?

Följer ni Anna Anka när hon hjälper olika klienter att komma i form i tv? Programmet är intressant och samtidigt blir det lite skratt då och då. Det jag reagerar på är att hon inte rekommenderar sin klient att krydda maten utan att hon istället ska känna smaken av den. Om klienten ska äta kyckling och fisk varje dag i 12 veckor, säger jag bara ”stackars tjej” som inte får känna smaken av alla möjliga färska och torkade kryddor som dessutom är nyttigt!

Starka kryddor i maten ökar förbränningen markant jämfört med okryddad mat. Hittills har det huvudsakligen varit chilin som har fått positiv uppmärksamhet, men ny forskning visar att även ingefära, pepparrot (som i wasabi) och senap kan öka ämnesomsättningen. Var uppmärksam på att det krävs mer än en liten nypa kryddor för att uppnå en nämnvärd effekt. Kroppen vänjer sig nämligen vid dess inverkan, så kryddmängden måste ökas med jämna mellanrum för att fortsätta stimulera kroppen. Som en bonus till den ökade ämnesomsättningen bidrar kryddorna även till en ökad mättnadskänsla, vilket gör det lättare att tygla aptiten.

Sommaren är högsäsong för svettiga kroppar, men så behöver det inte vara. Du har säkert hört de klassiska råden att dricka massor av vatten så att du inte blir uttorkad, men du kan även äta dig till en svalare kropp.
Ät kryddstark mat; kryddor utvidgar blodkärlen i huden så att värmen lättare tar sig ut – och du blir svalare. Större blodkärl gör att din kropp behåller mindre överskottsvärme.

Vilka kryddor använder ni er av i er mat? Mitt tips är att använda så mycket färska kryddor i din matlagning som möjligt! Några kryddor som finns med i min dagliga kost nedan:

Chili

  • garderar magsäcken mot cancer
  • innehåller ämnet capsaicin som frigör endorfiner i hjärnan och som bidrar till välmående
  • sägs ha en antibakteriell inverkan 
  • bidrar till att öka kroppens temperatur och energiförbrukning, vilket kan ge viktminskning.

Vitlök

  • förebygger förkylning
  • anti-inflammatorisk, antibiotisk och maskfördrivande verkan
  • är bakteriedödande, kärlvidgande och kramplösande
  • är väderfördelande och hämmar bakterie-jäsning i tarmarna
  • sänker halten kolesterol och triglycerider i blodet, sänker blodtrycket och blodsockret
  • dess hormonverkan kan lindra besvären i klimakteriet. 
  • innehåller bl a aliin, allicin, kiselsyra, vitamin A, B och C
  • innehåller små mängder mineraler som: natrium, selen, jod, kalium, järn, kalcium, fosfor, zink, krom, magnesium och koppar.

Ingefära

  • stimulerar receptorer i magsäcken, vilket innebär att aptiten och matsmältningen stimuleras
  • ämnet Zingeron i ingefära har antiinflammatoriska egenskaper. Ingefära har därför en positiv effekt på ledgångsreumatism. 
  • hjärtstärkande
  • stimulerar andning och blodcirkulation i hjärnan och kan därigenom även reducera smärta vid huvudvärk
  • är effektivt mot illamående och åksjuka.

Timjan

  • sägs ha baktriehämmande egenskaper
    • används då främst för att försök hejda hosta, men verkar också slemlösande. 
  • sägs förbättra blodflödet i kroppen. 
  • har visat sig ha positiva effekter på astma och kikhosta 
  • kan användas som ett förebyggande skydd vid infektioner eller inflammationer i hals och mun
  • hjälper mot dålig matsmältning. 

Kanel

  • har en god inverkan på tarmfloran och ser till att blodsockret ligger på en jämn nivå
  • dess egenskaper lär ha en positiv inverkan på insulinet
    • mindre insulin behövs när blodsockret är stabilt och om insulinet, som är fettbildande, minskar så minskar också risken för hjärt-kärlsjukdomar och diabetes typ 2

                                Så här ser det ut i vårt köksfönster, EKO färsk basilika. Supergott!

Kram på er / Dajana

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

HTML tags are not allowed.