Inget svart och vitt med PF som andra extrema dieter…..

Jag får frågan angående periodisk fasta dagligen och när jag förklarar att fasta inte innebär någon direkt diet är det tyvärr svårt för vissa att förstå. Låt mig precisera mig mer ingående kring begreppet periodisk fasta.

För att förstå det måste man först och främst förstå innebörden av en diet. Vad definierar en diet och det är nog blandade meningar kring just detta omdiskuterade samtalsämne. Ordet diet är egentligen en persons samlade kostintag och matvanor och inte behöver nödvändligtvis innebära att något utesluts ur kosthållningen som det oftast förknippas med. Nu för tiden är det vanligt förekommande att människor påpekar att man går på en diet när att man väljer att avstå sötsaker, snabbmat och annat onyttigt. Att välja bort något onyttigt eller när man verkligen inte känner för att äta det innebär inte för mig att jag går på en diet. Ett medvetet val som görs för att främja sin egen hälsa är inget annat än ett klokt och hälsosamt val. Jag har lärt mig efter alla dessa år att inte ens gå in i diskussioner med människor som inte försöker med något annat än att få mig att må dåligt, eller vänta vi vänder på det, de har svårt för att erkänna för sig själva att de inte har disciplinen att hålla sig borta från onyttigheter. Istället är det lättare att säga ”ach, vad löjlig du är…du äter ju nyttigt varje dag, slappa av istället och njut av livet…ta denna kakan”. Själv begriper jag inte vad problemet är? Du är du, jag är jag, jag väljer att äta det jag vill och du väljer att äta det du vill. Varför är den generella uppfattningen att det skulle vara jobbigt för människor som äter nyttigt? Jag har svårt att begripa mig på det för jag älskar den maten jag äter.

Nu kommer det svida i mångas ögon och egentligen är det inte min mening att det kommer fram på fel sätt men försök att förstå min poäng. Jag som idrottslärare, PT, handbollsspelare och tyngdlyftare som vet att jag har kunskapen om hur jag ska leva ett hälsasamt liv, lever ett hälsosamt liv och är nöjd med min kropp och hur den presterar kommer aldrig att följa några råd från en människa som inte har den kunskapen som krävs för de krav och prestationer som mitt liv kräver. För att förenkla det eller vända på det helt enkel istället, innebär det att jag skulle aldrig i hela mitt liv anställa en personlig tränare som är fet och äter onyttigt (jag hoppas verkligen ingen tar illa upp). I den här branschen är utseende A och O och jag kan inte se ut hur som helst, det vore väl falsk marknadsföring, eller? I vår branch förutsätter jag att personliga tränare lever som de själva lär ut (nästintill), dvs. äter nyttigt, har en god fysik och utstrålar energi och som jag arbetar flitigt med, att använda mig utav funktionell träning och inga maskiner.

Viktigt att komma ihåg att teori och praktik är två helt skilda saker. Att var påläst och kunna sätta ihop kostschema, träningsprogam, föreläsningar om kostlära och annat dylikt är en sak men att sedan själv omvandla detta till praktik är betydligt svårare. Att studera till en personlig tränare kan i princip vem som helst göra idag men att didaktiskt utföra detta är det betydligt färre som kan. Hur många lär sig att utföra bra fronböj med skivtång eller snatch? Det är så mycket lättare att sätta en klient i en maskin och räkna 10 repetitioner x 3, eller? Tyvärr är det många som ligger på den nivån fortfarande och jag tycker verkligen synd om de klienter som lägger massor med pengar på personliga tränare som väljer denna träningsform. Ursäkten som många har är att de menar på att klienten inte kan, har inte balans etc. Det är just det som är en personlig tränares uppgift, att bygga upp svagheterna hos en person för att sedan gå vidare i utveckligen. Kroppskontroll, rörlighet och stabilitet är det viktigaste och det borde alla syssla med på ett eller annat sätt för att först och främst minska risken för skador men också för att kunna efterhand träna optimalt. Jag har fått frågor av nyeximinierade PT att hjälpa de lägga ihop träningsprogram, frågat hur de ska bemöta kunde etc. Jag har full förståelse för att man är nervös i början och att man utvecklas inom sitt yrke hela tiden men att ha gått en utbildning och sen inte ens veta innebörden av rörlighetsträning är lite crazy.

Jag märker att jag kommer ifrån ämnet, som vanligt. Vidare till dieter! Periodisk fasta handlar inte om att äta speciella saker, hålla sig borta från kolhydrater eller fett och framför allt är det inget svart eller vitt! I princip alla dieter som finns idag handlar de om att utesluta livsmedel eller näringsämnen. Tittar vi på LCHF ska kolhydraterna bort och ersättas med fett. I LCHP handlar det istället om att minska kolhydraterna och höja proteinintaget. Paleo liknas vid stenåldersmat där spannmål och mjölkprodukter inte är direkt välkommet, handlar om att välja rätt livsmedel och inte om att välja bort kolhydrater. Ni förstår själva principen. Periodisk fasta handlar inte alls om någon uteslutning eller liknande utan snarare om måltidsfrekvensen, att människan fastar. Du ska äta all dagens energi under 8 h och fasta 16 och ibland är det bra att fasta ett helt dygn och endast tillföra vätska. Du skulle egentligen kunna äta vilken diet som helst genom perodisk fasta men det är dock inte förespråkande att utesluta något näringsämne utan istället välja nyttiga proteiner, kolhydrater och fetter. Sedan är det viktigt att skilja på hunger och behov! Vi lever i ett konsumtionssamhälle där mat finns tillgängligt i varje gatuhörn. Vi äter av sociala skäl, när vi blir bjudna på fika på jobbet etc men med PF så lär du dig att kontrollera dessa behov. Du får inte bättre ämnesomsättning om du äter sex måltider om dagen! Finns ingen skillnad om du äter 3 måltider à 600 kcal eller 6 måltider à 300 kcal. Du riskerar däremot att få i dig mer energi, insulinet påverkas som egentligen är som jämnast vid fasta (när du inte äter).

Man måste se till individen, vi är olika och har olika behov, tränar olika och presterar på olika nivå. Aktivitetsgraden, åldern och kön spelar också roll, därför har jag svårt för att sätta alla människor på samma diet. Tittar vi på de som håller på med Crossfit så uppmanas de eller i alla fall vad jag har hört och upplevt att de ska äta enligt Paleo. Det skulle i sin tur gynna deras träning. Come again? Hur är det då med tex. alla OS-deltagare som ska tävla i London, kommer de inte att kunna prestera sitt optimala om de äter spannmål, mjölkprodukter, pasta etc? Jag har hållit på med elitidrott länge och jag har aldrig varit med om att någon presterat dåligt eller uteslutit ovanstående exempel. Jag är inte emot Paleo, det finns bra resonemang kring den dieten men för mig håller de inte hela vägen. Vi lever inte på stenåldern, samhället utvecklas och jag finner inget fel med att äta kesella och keso i min vardagliga kost. Däremot håller jag med om att inte äta färdig mat och processat etc. Jag tror att lagom av alla dieter skulle kunna vara den optimala dieten och det är just det som periosk fasta är.

Vilo-och träningsdagar har inte samma energiintag eftersom du gör av mindre energi dagen du vilar. Kolhydrater skärs ner men du äter mycket av fiberkolhydrater som broccoli, spenat, paprika och grön sparris och mycket mer. Det är för mig logiskt! Det finns en gräns för hur mycket kolhydrater som intas, beroende på aktivietetsgrad, målsättning, ålder osv. Du äter av alla näringsämne men inte grädde, bacon, feta krämer osv som man gör enligt LCHF. Istället ligger fokus på nötter, Omega -3, lax, olivolja, avokado, cocosfett osv. Du ska aldrig ersätta kolhydrater med fett heller! Dock kan det bli att vissa som tränar extremt mycket inte får i sig tillräckligt med energi, äter mer av potatis, sötpotatis, qinoua osv. Kosttillskott används som ett komplement till den vardagliga kosten.

Måltidsfrekvensen styrs av individen själv och mitt ”fönster” brukar vara 14.00 – 23.00 under handbollssäsongen och nu under semestern kan jag lätt hålla fönstret mellan 17.00 – 23.00. Du tränar alltså ibland på tom mage med endast aminosyror i och jag presterar grymt bra då och jag är skärpt i sinnet! Sedan finns det många finesser och trix för att effektivisera exempelvis fettförbränningen, muskeltillväxt etc. Ni får anställa mig om ni önskar det 😉

Periodisk fasta har studerats ett tag nu och endast fördelar kommer fram, har dock inte gjorts studier på gravida barn under 18 år. Jag mår kanon av att äta enligt PF men det kanske inte passar alla. En människa som jobbar skift får det betydligt svårare att få ihop måltidsfrekvensen. Jag förespråkar för en öppen diet där inga näringsämnen utesluts och än så länge har ingen av mina klienter mått dåligt eller liknande efter att ha provat på det. De flesta väljer att fortsätta och har valt denna kosthållning. Jag har fått flera klienter som har ätit enligt LCHF som har bajsat ut fett rent ut sagt, varit jätte i dåliga magen medan andra inte märkt av någon skillnad, varken känslomässigt eller kroppsligen.

Jag har sagt det förut och jag upprepar det mer än gärna igen, man kan aldrig sätta alla människor på samma diet som utesluter livsmedel och näringsämne. Det bara fungerar inte och vi som PT måste vara väl medvetna om det, verkligen openminded som tyvärr inte många är. Jag håller som sagt inte på LCHF eller andra extrema dieter för att jag har sett hur det påverkar vissa människor. Många av de får fruktansvärda cravings efter sötsaker och kränger massvis med godis men vågar inte berätta det för någon och då är det något fel. Sedan finns det de som mår bra av det, fine! Men att få låg fettprocent på kroppen året om, prestera på elitnivå, ha mycket muskelmassa…… lycka till!

När du fastar minskar sötsuget markant och det berättar alla mina klienter för mig. Jag använder mig av fria måltider, 1-2 per vecka där jag får äta precis vad jag vill men behöver inte utnyttja de om jag inte vill. Det kan vara en tre rätters på restaurang eller mat som bjuds på ett kalas. Man måste komma ihåg att vi lever ett lev… ett enda liv och livskvalité prioriteras extremt hos mig. Jag tränar varje dag, alltid mellan 6-9 träningspass per vecka, äter nyttigt för att jag främst tycker det är gott den maten jag väljer och samtidigt är den nyttig. Jag vilar alltid en dag i veckan, arbetar med aktiv återhämtning. Bjuder någon mig på middag ser jag till så att det är en av mina fria måltider så att jag inte sitter där som en idiot och inte kan äta någonting eller för att verka duktig inför andra, vilket jag märker så tydligt bland människor idag. Jag äter också godis, glass och choklad men inte ofta. Ja, det är onyttigt men kom ihåg vad jag skrev om livskvalité. Jag sköter mitt liv så pass bra, jag är en perfektionist och låter mig unnas vid rätt tidpunkt. MEN vi är alla olika och vi måste acceptera att varandras olikheter och hur vi ser på saker. Ni har nu tagit del av hur jag ser på saker och ting kring dieter. Det finns inte rätt eller fel, så länge du uppnår dina målsättningar, mår bra och inte påverkar kroppens organ fel så att sjukdomar uppstår och att du lever livsstilen och inte utför några kortsiktiga och onyttiga pulverdieter.

”obsession is a word lazy people use for those who are dedicated”
(jag är besatt av träning och kosthållning men i en positiv bemärkelse…. det är en livsstil)

Take Care

20120719-190119.jpg

2 comments on “Inget svart och vitt med PF som andra extrema dieter…..

  1. Per Hartvig on said:

    Citat: ”För att förenkla det eller vända på det helt enkel istället, innebär det att jag skulle aldrig i hela mitt liv anställa en personlig tränare som är fet och äter onyttigt…”

    Tråkigt för mig, fotbollstränare och många andra som gått massor av utbildningar m.m. och tränat motionärer och idrottare i decennier men som av ålder börjar sönderfalla då kroppen inte längre håller eller svarar på samma sätt, vare sig på kost eller träning. Då är min kunskap, metodik m.m. och således de krav jag ställer på mina atleter inte längre gångbara?

    Ett svårt ämne som man kan tolka utifrån många olika infallsvinklar. Men du skriver ju oxå att du för DIN EGEN del inte skulle välja en pt i dålig form (vad nu det är!). För egen del skulle jag generellt aldrig anställa en pt för ngt så enkelt som att träna. Om jag vore idrottare skulle jag söka upp en tränare med uppvisad kompetens, som visat resultat med tidigare adepter snarare än en ”snyggtränad” PT! Sen finns det alltid omständigheter för en del människor som gör det till ett bra val men rent generellt är det fullständigt onödigt i synnerhet för unga, friska människor, likväl som det är fullständigt onödigt för den som känner sig frisk att läkarundersökas eller uppsöka en sjukgymnast innan de börjar jogga.

    kanske inte 100% relevant men som liknelse kom jag på mig själv häromdagen när jag satt och valde komponenter till en ny dator. Jag ägnade, med hjälp av råd från diverse ”forumsexperter”, timmar åt att hitta grejer med bäst kapacitet, minst energiåtgång, bäst leverantörer, enklast att sätta ihop o.s.v. Nu har jag hållit på och vända och vrida på det över en vecka och är helt uppgiven! Att man kan göra något så enkelt så svårt… Nä, lite verklighetsförankring och egeninsikt i PT-branschen vore önskvärt rent generellt men det är naturligtvis inte förenligt med inkomster. Din blogg är den enda PT-blogg jag följer för att det är den enda som ger mig någonting kunskaps- och inspirationsmässig men det verkar tyvärr som det finns lite ”standard-PT” i dig oxå och det var ju tråkigt :-).

    • dajana on said:

      När man skriver i en blogg blir det lätt att läsaren uppfattar texten som den vill och ibland blir det fel budskap som jag känner att du Per upplevt av det jag skrivit. Jag ska förklara mer vad jag menar. I den branschen som jag arbetar i förutsätter det att jag som personlig tränare ska kunna utföra den de kunskaperna jag har rent didaktiskt samt att kompetensen kommer fram på rätt sätt. Att jämföra en personlig tränare med en fotbollstränare eller handbollstränare är helt fel enligt min mening! I de sporterna handlar om att förmedla en helt annan kunskap, erfarenhet etc. medan i min bransch handlar det om att förmedla rörelsemetodiken, övningar etc., i princip alla som anställer mig har en av sina målsättningar att uppnå en viss fysisk status. Fysisk form som personlig tränare i min bransch spelar roll vare sig vi vill det eller inte! Som Seth Ronland uttryckte det för mig när vi träffades för första gången för tre år sedan, ”vi måste acceptera att utseendet alltid kommer spela roll i vår bransch och det är en norm att se bra ut på ett visst sett, feta personliga tränare är det tyvärr inte många som vill anställa”.

      Med personlig tränare i det avseende jag menar är face to face med en klient och inte i lagsport där spelförståelse och annat som krävs för att fullfölja sporten rätt. Det är där som du känner dig utpekad skulle jag tro, vilket jag absolut inte menande. PT-branschen jämfört med fotbollstränare är två skilda saker enligt mig. Som personlig tränare måste jag exempelvis kunna visa alla övningar korrekt för en atlet vilket kräver att jag själv är en bra atlet, har god kroppskontroll, kompetens etc. Bara för att du inte ser ut på ett visst sätt innebär inte att din metodik, kunskap etc. är gångbara som du antyder! Aboslut inte! MEN det är just där som jag menar på att det skiljer sig från PT – till PT! Definitionen på PT är olika och den jag menar, face to face som exempelvis är stort i USA, har utseende en central roll.

      Och nej, jag skulle inte anlita en personlig tränare och kostrådgivare som är fet och inte kan visa specifika övningar för mig eller inte har den kompentesen som jag kräver för att jag ska utvecklas. Nej, faktiskt inte och det står jag för vilket inte är något konstigt! Och jag ser att du missuppfattar mig igen, du skriver ”Om jag vore idrottare skulle jag söka upp en tränare med uppvisad kompetens, som visat resultat med tidigare adepter snarare än en ”snyggtränad” PT”. Och det är just det jag försöker göra som personlig tränare dock vill jag som PT och privat person se bra ut, det är väl inget fel med det?! Att vara vältränad och se bra ut och dessutom ha 21 av 21 på FMS-testet. Det är väl inte illa?

      Sedan vet jag inte vad du menar med standard -PT? Kul att du väljer att läsa min blogg men som sagt, ibland kan läsaren tolka det som skrivs som den vill och då kan det bli fel. Jag skrev också klart och tydligt att jag hoppas ingen tar illa upp etc. Definitionen av en standard-PT är olika och eftersom du inte vet hur mina träningsprogram samt kostschema ser ut och hur jag lär ut mina klienter, tycker jag faktiskt att du inte kan döma mig som PT utifrån min blogg. Min blogg använder jag emellanåt för att ventilera mig, dela med mig utav mina tankar, skojiga saker och min vardag helt enkelt. HUr jag arbetar med mina klienter kan du aldrig veta och alla mina klienter är nöjda med mig så där tycker inte du är rättvis i din bedömning. Sedan har vi alla en åsikt och tycker du det är tråkigt att jag är en standard PT så behöver du inte läsa min blogg längre. Självklart hoppas jag att du fortsätter! Ha det gott!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

HTML tags are not allowed.