Gör plats för rödbetan på din tallrik!

Vi vill gärna äta nyttiga livsmedel som främjar vår hälsa på något vis, exempelvis för att höja immunförsvaret, minska risken för diverse sjukdomar och fria radikaler etc. Utbudet av nyttiga livsmedel är många och människa kan omöjligen få i sig allt även om hon önskar det men det går att äta mer av saker som gynnar en själv lite mer. I det här inlägget vill jag lyfta fram rödbetan som sällan får den uppmärksamheten som den borde få, inom idrottsvärlden i alla fall.

Rödbetor är sprängfyllda med B- och C-vitaminer samt kalium – alla tre är saker som du behöver bland annat för att hålla ditt immunförsvar och din muskelfunktion i topptrim. Kalium är också ett mineral som är viktigt för att upprätthålla normalt blodtryck och hjärtfunktion.Det finns också dom som menar att rödbetor har en stramande effekt på huden eftersom rödbetan innehåller ämnet hyaluronsyra. Denna syra finns naturligt i den mänskliga kroppen. Dess främsta uppgift i huden är att hålla den fuktig, ge volym, samt att bidra till bildandet av ny vävnad. Hyaluronsyran i huden bryts ner med åldern och därmed förlorar huden sin ungdomliga spänst och lyster.

Senaste forskningen har visat att rödbetor har i princip samma effekt på muskulaturen som spenat och det är nitratet i rödbetan som ger starkare muskler. Människor som dricker rödbetsjuice kan träna 16 procent längre. Det är även här nitratet som påverkar kroppens syreupptagningsförmåga, så att uttröttningssymptomen kommer långsammare.

Tips till er träningstokar som moi, ät lite rödbetor emellanåt om ni inte redan gör det! Glädjande nog äter vi alltid det när vi lagar ungsbakade rotfrukter vilket händer varje vecka och då satsar vi på rödbetor, morötter och palsternacka oftast. Även under grillsäsongen har vi ätit rödbetor flitigt, det kan våra gäster som varit på besök intyga.

Andra livsmedel som innehåller nitrat:                     

  • Spenat
  • Fänkål
  • Bladsallad
  • Rädisor
  • Isbergssallad
  • Sellieri

Då vet ni vad ni ska äta imorgon till ert grillande kött 😉

 

2 comments on “Gör plats för rödbetan på din tallrik!

  1. Micke on said:

    Nu finns koncentrerad Rödbetsjuice att få tag på i Sverige! Perfekt som kosttillskott! http://www.paleonordic.se/collections/beet-it-sports

    • dajana on said:

      Ja, jag såg det någonstans för ett tag sedan. Värt och prova kanske men frågan är hur det smakar?
      Jag älskar ju färska rödbetor:)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

HTML tags are not allowed.