Första träningsmatchen

Första träningsmatchen för den här säsongen är spelad, skönt att äntligen få spela efter fem månaders speluppehåll. Dagens motstånd stod Vinslöv för som satsar på att ta hem serien (tror jag). Jämnt rakt igenom matchen utan något vidare ”skönspel” från något av lagen, märks tydligt att det är första träningsmatchen och allt sitter inte som det ska, precis som det ska vara den här perioden. Vinslöv vinner de sista fem minuterna och tar hem den tajta kampen med 20-17 (8-8). Bara en sådan sak som att efter 15 minuter in i andra halvlek stod det 14-14, fokus på försvarspel från bägge lagen.

Vi har precis börjat med vårt lagbygge, anfall-och försvarspelet, därför säger inte dagens resultat så mycket. Tränaren gick runt på alla spelare och vår ordinare målvakt var inte med, dessutom har vi en ny målvakt från Örebro som ansluter till truppen när som. Jag tycker att våra yngre tjejer som klev in idag, gjorde en härlig insats! Anfallsspelet ska slipas rejält, ingen av spelarna kom upp i sin riktiga standard under matchen men inget konstigt egentligen med tanke på speluppehållet. Skönt att vi är igång i alla fall. Blev sex baljor för mig, hyfsad nöjd med mina straffar men jag måste upp typ sisådär 8 av 10 steg till i anfallsspelet:) Det kommer, det kommer!:) Långt till seriepremiären och fler träningsmatcher är att vänta.

Evelina och Carro agerade fotografer igen, tusen tack töser!

Strax innan matchstart.

Anna, jag och Jennie jobbar på i försvaret.

Me in action ….

Försvarspel

Anfall

Glädje på avbytarbänken? 🙂

Hundraprocentig på straffarna idag!

 

Förutom träningsmatchen har jag självklart kikat på OS-finalen mellan Sverige-Frankrike. Så nära men ändå inte:/ Stort grattis till herrarna som slog till från underläge och tystade alla kritikerna som var säkra på att de skulle ryka tidigt i turneringen. Frankrike må vara världens bästa lag men idag visade svenskarna ändå rätt tydligt att med inställning och vilja kan man komma långt, oavsett vilka meriter motståndarlaget har. Grattis Frankrike, men större grattis till Sverige!

 
Föresten, ni kan från och med nu följa mig på instagram, dajana_fit heter jag. Där kommer jag lägga upp blandade bilder, både träningsbilder men även privata och roliga. Dags för en promenad med Hugo. Ladda mentalt för jobb imorgon står next på tur! Hejja!

 

2 comments on “Första träningsmatchen

  1. Clara on said:

    Hej!
    Jag är en handbollsspelare som skulle behöva hjälp med lite träningshjälp. Tänkte kolla ifall du har bra tips på gympass som ger ökad muskelvolym och som gör att vikten ökar en aning, (då jag nu är en aning för lätt).
    Behöver också tips på övningar så att spänsten ökar och så att det kallade ”handbollshänget” (hoppas du förstår vad jag menar. När man verkligen kan hänga kvar i luften och vänta ut alla motspelare). Skulle vara väldigt tacksam för svar, för detta är något jag verkligen undrat under en längre tid.
    Din blogg ger mig en sån kick. Blir verkligen inspirerad. TACK!!

    • dajana on said:

      Hej Clara,
      När det gäller att öka i muskelvolym handlar det inte enbart om vad du gör på gymmet, utan du måste lägga om din kosthållning och få i dig mer mat om du vill lägga på dig mer muskelmassa, som jag tror du är ute efter. Som handbollsspelare är det viktigt att du inte tränar endast ”traditionell” styrketräning utan försöker göra de övningar som sedan gynnar dig på handbollssplanen, gör dig starka och som du önskar, ger dig muskelvolym. Satsar du på volym rekommenderas repetitioner på 6-12 x 3 set och styrka 4-6 reps x 4-6 (tyngre vikt).

      Du önskar att förbättra din spänst och då är det viktigt att det är en del av din träning, men kom ihop att man inte ska hoppa för mycket heller. Max 50 – 100 hopp i veckan är att rekommenderar, exempelvis över höga/låga häckar, enbenshopp, boxjump etc. Det ”handbollshänget” som du menar handlar om att vänta ut försvararen men det behöver inte innebära att man har världens bästa spänst utan att du trycker ifrån i andra steget minst lika aktivt som i det i sista. Oftast får man sämre hastighet på skotten om man ”hänger” än om du hade skjutit direkt när du som högst upp och avlossar ett skott. Tips till dig är att stanna 10 minuter efter din träning och träna hoppskott, träna på avstapet och speciellt andra och sista steget som ska vara uppåt och att du använder bålen, (vridmomentet) så att du utnyttjar styrkan från höften och inte skjuter för ”rakt på” utan att du använder rotationen. Försök att träna rotation på gymet, exempelvis windmill med Kettlebell, stångrotationer med skivstång etc. eftersom det är extremt viktigt i handboll!

      Hänget i upphoppet är inte det viktigate utan det är egentligen att ha bra avstamp och skjuta när du är som högst upp, aldrig leta upp försvararen utan hoppa vid sidan, skjut runt etc. Hoppas det hjläper dig lite i all fall. Inte det lättaste att förklara:)

      Lycka till! 🙂

      Rent generellt är det svårt att

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

HTML tags are not allowed.