Den ”nya” maxpulsen för kvinnor….

Maxpuls är ett begrepp som används i träningen allt mer och då talar jag inte om oss elitidrottare som är väl medvetna om det, utan mer om motionärer som har förstått hur viktigt det är med pulsträning för att uppnå specifika resultat. De uppnås genom att personen i fråga vet sin maxpuls för att kunna veta vilken intensitet exempelvis löpningen ska ligga i respektive intervall osv. Den klassiska formeln vet vi har ingen vetenskaplig grund, den tenderar att överskatta maxpulsen hos yngre medan äldres underskattas.

Vi kan dra en lätt slutsats att formler inte alltid stämmer överens för enskilda individer utan i bästa fall för en större population. Maxpuls är genetiskt betingat och man har alltid trott att den inte går att påverka men under de senaste åren har forskning visat att några slag har kunnat ökas. Det är inget fastställt och eftersom det handlar om några ynka slag så får man ändå acceptera att vi inte kan påverka den. Många förknippar maxpulsen med kondition och vilopuls, dvs. att man skulle vara mer vältränad om maxpulsen är högre. Självklart behöver det inte vara på det viset men det stämmer säkerligen på många individer. Maxpulsen sjunker i regel med stigande ålder men hos vältränade människor sjunker den långsammare.

Den gamla formeln var 220 – åldern som nu inte används utan den nya formeln är 206 – (0.88 x åldern) = maxpuls. Den nya formeln gäller endast kvinnor då man kommit fram till att den gamla var överskattad men däremot överenstämde mer för män. 2001 togs en liknande formel fram, 208 – (0.7 x åldern) och liknar den idag.

Stämmer maxpulsen för er? För min del skulle min maxpuls vara 206 – (0.88x 27) = 182, vilket är helt galet fel! När jag löper högintensiva intervaller kommer jag upp till 190 – 195 s/m med min pulsklocka. Jag har gjort maxtestet en gång och det är verkligen inget man gör en dag bara så där, jag spydde av utmattning! Jag gjorde det för några år sedan och tror att jag fick 206 s/m.

Räkna ut din maxpuls:

Ny metod (för kvinnor):
Maxpuls = 206 – (88 % av din ålder)

Exempel med en kvinna på 30 år:
206 – (0,88 x 30) = 206 – 24 = 182 slag/min.

Gammal metod (primärt för män):
Maxpuls = 220 – din ålder

Ex med en kvinna på 30 år (gammal metod):
220 – 30 = 190 slag/min.

 

2 comments on “Den ”nya” maxpulsen för kvinnor….

  1. Yvonne Lundin on said:

    Hej!
    Undrar bara…när jag räknar på ert ex. 0,88×30 får jag jag 26,4 och ni 24…vad gör jag för fel.
    Mvh/Yvonne

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

HTML tags are not allowed.