Börja på gymnastik! – videoklipp

Gymnastik är något som jag rekommenderar alla barn i de tidigare åldrarna! Att lära sig de grundläggande motoriska färdigheterna i unga år vinner man en hel del på. Till en början handlar det mest om att krypa, åla, klättra, rulla osv, för att sedan gå in på rörlighet, balans, kroppskontroll, koordination, styrka och mycket mer! Barn som vågar testa nya saker i de tidigare åldrarna kommer utveckla en bra mototisk grund. Dessa barn kan sedan behärska nya färdigheter när de blir äldre betydligt enklare.
Föreställ dig ett barn som aldrig får göra något hemma, dvs så fort den börjar krypa runt på golvet kommer mamman och plockar upp barnet av rädslan att barnet t.ex ska skadas sig. Eftersom föräldrarna aldrig sysslat med någon idrott lägger de inte så stor vikt på att barnet ska börja idrotta i de tidigare åldrana och istället tar beslutet att barnet själv får välja när det blir äldre vad den vill syssla med.
Tror detta fenomen är relativt vanligt i många hushåll.
Föreställ er ett annat barn som runt 3-5 år åldern börjar gå på gymmix och lär sig olika rörelsemönster som utvecklar individens motorik. Väl hemma får barnet utforska världen och leka fritt oavsett om den råkar trilla och slå sig här och där. Tänker alltid på vad min lärare på högskolan sa till mig ”hellre ett brutet ben än förlorad motorik” och han har rätt i alla avseenden. Otroligt mycket svårare att lära sig motoriska färdigheter som gammal! Barn måste få lov att utforska, klara saker på egen hand.
Vidare så kanske detta barnet har föräldrar som idrottar/idrottat själva och på så sätt låter barnet prova på olika sporter tills den låt säga i tonåren väljer en sport att satsa på.
Min fråga är då, vilket barn kommer klara sig bättre i skolan (skolbänken), på skolidrotten, i verkliga livet (fritiden samt i hemmet) osv? Vilken av barnen kommer vara mer skadedrabbat? Vi kan göra listan lång! Bättre självförtroende, leva ett hälsosammare liv osv!
Jag tror att de flesta håller med om att i fall två kommer barnet ha mycket mer nytta i livet genom att ha aktivierat sig fysiskt i de tidigare åldrarna. Nu får ni inte missförstå mig, jag menar inte elitgymnastik utan s.k gymmix där barnen leker och utvecklar de olika grundläggande motoriska färdigheterna för att senare kunna belasta sin kropp och går vidare i utvecklandet av kroppskontroll. Elitgymnastik är en annan sak, och ibland ohälsosamt (barnen tränar 3 ggr /dag 6 dagar i veckan) och dessa barn har en karriär inom gymnastiken mellan åldrarna 15 – 25 (max) och sedan får man pensionera sig. Eftersom de belastar kroppen på ett helt annat sätt slutar dem växa tidigt och en normallängd på en elitgymnast ligger runt 140 -150 cm (max). Viktigt att komma ihåg att barn upp till 15-16 års inte rekommenderas att belasta kroppen med tunga vikter eftersom kroppen fortfarande växer!
Anyway, jag tänker på barn och faktiskt många vuxna som är otroligt orörliga, har sköra skelett (bryter lätt ben eftersom de inte belastat kroppen ordentligt, t.ex genom träning med vikter), jämnt sjuka, överviktiga, har ingen ork i kroppen etc. Vem önskar att vara stel och orörlig? Inte många hoppas jag men det är inte bra att vara allt för överrörlig heller, gäller att hitta en balans.
Det är aldrig för sent att börja motionera och det krävs inga som helst redskap till det, utnyttja naturen istället genom promenader, löpning, lekplatser där du genom lite fantasi kan hitta på en hel del övningar, trappträning eller varför inte tecka ett gymkort där olika gruppträningar ingår. Det gäller att ta sig ur soffan och börja aktivera sig!
Jag har själv hållit på med gymnastik och det har jag en hel del att tacka för! Än idag har jag nytta av rörligheten, kroppskontrollen, styrkan och mycket mer! Jag har aldrig haft svårt för att lära mig nya rörelser heller, ni vet tekniken i en ny rörelse? Runt 16 års åldern la jag av med gymnastiken, det var då träningsdosen ökade markant och jag ville samtidigt spela handboll. Snabbt insåg jag att jag var tvungen att välja. Valet var inte så himla svårt och jag är glad att jag valde handbollen. Som gymnast hade jag varit pensionerad idag:)
Jag är lite ringrostig men jag kan fortfarande en hel del. Behövs några veckors träning så är jag nere i spagat och splitt. Har börjat lägga in handstående i mina träningsprogram, otroligt bra träning för hela kroppen. Strykan i bålen är hemligheten i kroppskontrollen och genom att gå på händerna tränar jag hela kroppen!
Bjuder på två videoklipp!
I det här klippet visar jag olika uppgångar till handstående. Grupperat, gren och pikerad uppgång. Den sista är helt klart svårast och en klar favorit!
I det här klippet visar jag vanligt ”gående handstående” och detta har jag numera i mina träningsprgram.
Måste erkänna att jag saknar tiden som gymnast! Jag har dock tillgång till alla redskap på mitt jobb som idrottslärare och jag underhåller mina färdigheter vill jag lova. Den här veckan ska jag ha trampetthoppning med en klass, joy!
Bye bye

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

HTML tags are not allowed.