”Ägg nästan lika farligt som rökning?” ….

Jag fastnade för kvällstidningars artikel om att ägg är lika farligt som cigaretter som publicerades förra veckan. Jag undrar verkligen hur många som väljer att tro på det? Inte jag i alla fall! En kanadensisk enkätundersökning kom fram till att ett ägg om dagen ger ungefär lika ökad risk för åderförkalkning som att röka 20 cigaretter om dagen. Öhh, say what?

Frågor ställdes till medelålders människor och äldre individer som drabbats av stroke via enkäter om deras ägg-och rökkonsumtion. Redan här ifrågasätter jag trovärdigheten i studien. Hur många ägg åt du för 35 år sedan? Kommer du ihåg? Först och främst måste man ta med olika faktorer som motions-och matvanor och den fysiska statusen som exempelvis midjemått etc., annars tappar själva studien sin trovärdighet helt och hållet. Sedan måste forskarna granskas och i det här fallet har två tredjedelar av den kanadensiska forskargruppen starka kopplingar till statiner (läkemedel som sänker kolesterolhalten). Egentligen räcker det för mig att jag vet just den information om forskargruppen och kan dra min egen slutsats att detta är (ursäkta mig) bullshit!

Ägg är naturligtvis inte farligt! Tvärtom, ägg är förmodligen en av världens bästa råvaror sett ur näringsinnehåll! Den innehåller i stort sett vart enda essentiellt näringsämne, samt en av de bästa proteinkvalitéerna som finns. Ett ägg är sprängfyllt med näringsämnen som alla är lika viktiga för att du ska må bra. Faktum är att den enda vitamin som saknas i ägg är C.

  • Du får protein som bygger upp dina muskler och hela din kropp.
  • Du får järn som är viktigt för blodets förmåga att transportera syre.
  • Vitamin A är bra för synen, växten och kroppens försvar mot infektioner och sjukdomar.
  • Du får vitamin D och kalcium som bygger upp skelettet, tänderna och gör dig stark.
  • Vitamin B2 ( riboflavin) håller din hy fräsch och bidrar till kroppens immunförsvar.
  • Innehåller vitamin E som skyddar mot hjärt-kärlsjukdomar och är även viktigt för immunförsvaret
  • Antioxidanten selen skyddar kroppen mot oxidering som förstör celler och bidrar till åldrandet, och förebygger troligen hjärt-kärlsjukdomar och cancer.
  • Zink har många olika funktioner i kroppen, bland annat tillväxten, insulinets frissättning och immunförsvaret.

Bra att veta om ägg:

  • Tips till er alla äggälskare om ni inte orkar koka ägg varje morgon, det går alldeles utmärkt att ha hårdkokta ägg i kylen upp till en vecka. Om man förvarar ägg i kylskåp med den spetsiga delen nedåt har svenska ägg en hållbarhetstid på två till tre månader (okokta såklart)
  • Ibland råkar man köpa gamla ägg och det ser ni lätt när ni steker ägget, ett färskt ägg har en hög toppig gula med vitan liggande tätt runt om. Ett äldre ägg har plattare gula och äggvitan ligger som en platt ”pöl” runt omkring.
  • Oavsett hur gammalt ägget är, går det att lukta på det och avgöra om det går att äta. Använd sund förnuft!
  • Många skippar äggulan pga just att äggulan innehåller lite kolesterol men det behöver man naturligtvis inte göra så länge man är frisk. Jag brukar alltid äta 2-3 hela ägg och sedan öser jag på med extra äggvitor. Äggkonsumtionen är hög hos oss atleter och det varierar faktiskt på intaget av äggvitan och äggulan. Vissa äter hela ägg, andra endast äggvitor och majoriteten skulle jag tro äter hela ägg men öser i fler äggvitor, precis som jag.

Själv bröt jag PF med två rejäla proteinpannkakor och där i hade jag just 2 hela ägg + 2 äggvitor, yummi!

Nu ska jag sova middag en stund innan gymmet och ikväll träffas tjejerna för middag och mys. Ha en skön onsdag! Love/D

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

HTML tags are not allowed.